Vissen voor de wetenschap: sportvissers gezocht

Woensdag, 10 januari 2024

In 2024-2025 wordt voor de achtste keer een grootschalig project met betrekking tot recreatieve visserij in Nederland uitgevoerd door Wageningen Marine Research. Voor dit onderzoeksproject kunnen we je hulp goed gebruiken. We zijn op zoek naar zee- en zoetwatersportvissers vanaf zes jaar (v/m). Het maakt niet uit of je nu vaak vist of maar één keer per jaar, iedereen die weleens vist kan meedoen.

Bij deelname wordt van je verwacht dat je van maart 2024 tot en met februari 2025 bijhoudt welke vissen je vangt, hoeveel je er terugzet en hoeveel je mee naar huis neemt. Je krijgt hiervoor een pakket van Verian (voormalig KantarPublic) met instructies en een logboek. Elke maand zullen de deelnemers door Verian worden benaderd om via een online link je vangstgegevens door te geven. Als je niet hebt gevist geef je dit ook door. Je kan kiezen voor een korte of lange vragenlijst. Bij de lange vragenlijst vragen we ook nog o.a. de lengtes van de vissen door te geven en enkele gedetailleerde vragen over je vistrips door te geven, zoals bijvoorbeeld het gebruik van lood of alternatieve visgewichten.

Als je geïnteresseerd bent om mee te doen, meld je dan voor 20 februari 2024 aan via de link. Via deze link wordt meteen een aantal vragen gesteld over hoe vaak je vist en enkele andere vragen om een beeld te krijgen van wie er zoal actief is in de sportvisserij (leeftijd, geslacht, aantal vistrips per jaar etc). Dit profiel wordt gebruikt om de resultaten later te kunnen wegen. Ook zal je enkele vragen krijgen over het gebruik van lood en loodvervangers. De resultaten zullen anoniem worden geanalyseerd en niet naar individuen te herleiden zijn. Wanneer je het hele jaar meedoet, krijg je een cadeaubon van 10 euro.

Klik hier voor meer informatie en om je aan te melden.