Beginnen met vissen?

Als bestuur krijgen we regelmatig vragen van ouders die voor het eerst willen gaan vissen met kinderen. Ze weten vaak niet hoe te beginnen, wat nog wel eens frustrerend is voor de ouders en de kinderen zelf. In dit artikel vindt u een aantal tips om te beginnen met vissen.

Tip 1 - VISpas of Vergunning!
Als je in Nederland in openbaar water wil gaan vissen, heb je over het algemeen een jeugdVISpas of jeugdvergunning nodig. Deze wordt uitgegeven door de hengelsportverenigingen in Nederland. Het verschil tussen een jeugdVISpas en een jeugdvergunning is dat je met een jeugdVISpas op veel meer wateren mag vissen, en dat je mag vissen op roofvis zoals snoek. Met de gratis jeugdvergunning van HSV Elden mag je in enkele wateren vissen, en dan alleen maar met brood, maden of mais.

Let wel op, ook al heb je een VISpas of vergunning, je mag dan nog niet zo maar in alle wateren die je ziet vissen.  Sommige verenigingen schermen hun eigen viswater af, zodat je daar alleen maar mag vissen met een VISpas van die vereniging. Daarvoor is de VISplanner. De VISPlanner laat je zien waar je mag vissen met welke vergunning of VISpas.

Als visser ben je verplicht deze app bij je te hebben op je mobiel, naast je VISpas of vergunning!!!!

Tip 2 - Waar ga je vissen?
Begin op een plaats te vissen waar je zeker weet dat er vis zit. Hoe weet je of er vis zit? Fiets eens rond langs watergangen, je ziet gauw genoeg of er vissen zwemmen. En vraag het anders eens aan vissers die je langs de waterkant ziet. De meeste vissers willen best tekst en uitleg geven.

De gracht bij de klapstraat in Elden is een mooi viswater om te leren vissen

Tip 3 - Materiaal
Ga je voor het eerst vissen, koop dan niet gelijk een dure werphengel. Begin te vissen met een zogenaamde vaste stok. Dat is een hengel zonder werpmolen, waarbij je het vistuig vastmaakt aan de top van de hengel. Een goede lengte voor de jeugd om mee te beginnen is een hengel van 4 meter lengte.

Maar met alleen een hengel met een tuigje ben je er niet!

Zorg dat je ook de volgende materialen bij je hebt:

• Schepnet voor wanneer je een grote vis haakt
  • Hakensteker, voor wanneer de vis een haak heeft ingeslikt en je deze moet verwijderen
  • Een spons of een emmer. Zorg dat je je handen nat kunt maken met water voordat je een vis vast gaat pakken. Met een natte hand beschadig je de slijmlaag die de vissen op de huid hebben niet.
  • Viskoffer met extra haakjes, reservetuigjes.
  • Aas zoals brood, maden, wormen of maïs.
  • Lokvoer om de vissen naar je visplek te lokken. Let op, gebruik hiervan niet te veel!!!

Grote vis kun je niet zo maar uit het water tillen. Gebruik hiervoor een schepnet.

Tip 4 - Heb geduld
Soms zit de vis diep in het water op de bodem, soms zie je de vis al aan het oppervlak springen. Je moet dus zoeken waar de vis zich bevindt in het water. Wordt niet ongeduldig als je eens een keertje geen vis vangt, dat overkomt zelfs de beste visser.

Weet dat vissoorten als brasem en zeelt zich vaak dichtbij de bodem ophouden om daar naar voedsel te zoeken. Rietvoorns daarentegen zwemmen juist weer graag in de bovenste waterlaag.

Tip 5 - Geniet van de omgeving
Het belangrijkste is dat je geniet van je hobby en de omgeving. Vang je eens een keertje geen vis, verwonder je dan over het andere waterleven dat je gaat zien.

Onze eigen kolk aan de Rijksweg West in Elden