Update rond het totaalverbod op sportvisserij in Arnhem

Donderdag, 16 maart 2023

Via dit bericht delen we een update over de stand van zaken met betrekking tot een mogelijk visverbod in de wateren van de gemeente Arnhem. Klik op 'lees verder' om het hele bericht te lezen.

Het probleem
De ruimte om te sportvissen staat in Arnhem onder zware druk. De coalitie wil een totaalverbod op sportvissen. Wat zijn de plannen:
  • Het sportvisverbod dat nu al geldt, wordt uitgebreid
  • Sportvisvergunningen die aflopen, worden niet meer verlengd
Dit is een enorme bedreiging voor meer dan 2.500 sportvissers in Arnhem.

Taskforce
De hengelsport heeft niet stil gezeten. We hebben een taskforce opgericht. De volgende organisaties nemen hieraan deel:
  • Sportvisserij Nederland
  • Hengelsport Federatie Midden Nederland
  • Hengelsportvereniging de Serpeling
  • Hengelsportvereniging de Meun
  • Hengelsportvereniging Elden
  • Arnhemse Politie Hengelaars Vereniging
  • Stichting Hengelvrienden Meinerswijk
Sportvisserij Nederland vertegenwoordig 704.776 aangesloten sportvissers in Nederland. De Hengelsportverenigingen in Arnhem vertegenwoordigen ongeveer 2.500 georganiseerde leden.

Onze visie
Wij vinden het voorgenomen totaalverbod op sportvissen een ongelukkig en onzorgvuldig voorstel. Wij wachten niet tot het moment waarop het voorstel in de Gemeenteraad wordt besproken. Daarom hebben we onze visie al aan zoveel mogelijk fracties in de Gemeenteraad van Arnhem voorgelegd.

Onze leden betrekken
Onze 2.500 georganiseerde leden hebben we in eerste instantie betrokken door middel van een ledenonderzoek. We wilden weten wat onze leden van een sportvisverbod vonden, wat zij van de taskforce verwachten en welke acties we moeten ondernemen. Ruim 25% van de leden heeft een digitale vragenlijst met 44 vragen ingevuld. Het onderzoek is uitgevoerd door Zest Marketing (juli 2022). 97% van de leden wil dat er actie wordt ondernomen richting de Gemeente Arnhem. Download het onderzoek hier. Inmiddels hebben wij ook diverse bijeenkomsten georganiseerd voor onze leden met een grote opkomst.

In gesprek met de politiek - de Koninklijke route
De taskforce heeft er bewust voor gekozen om eerst met de Partij voor de Dieren te gaan praten. Ook onze leden hebben aangegeven dat eerst deze Koninklijke route bewandeld moet worden. Inmiddels hebben wij positieve contactmomenten gehad met het merendeel van de fracties in de Gemeenteraad. We hebben hier positieve respons op gekregen.

Er heeft een gesprek plaatsgevonden met Leo de Groot, fractievoorzitter Partij voor de Dieren. We hebben vooral naar elkaar geluisterd. Partij voor de Dieren en de hengelsport in Arnhem hebben veel overeenkomstige belangen, maar zoals verwacht een principieel meningsverschil over sportvissen.

Daarnaast zijn er gesprekken geweest met Arnhem Centraal, GroenLinks, CDA, D66 en PvdA. Vanaf het eerste moment is er heel goed contact geweest met VVD en SP. Met Denk, de ChristenUnie en de PVV is nog geen contact geweest. Op initiatief van VVD volgt nog een “breed gesprek” met die partijen waar nog geen gesprek mee is geweest. In de tot nu toe gevoerde gesprekken krijgen we veel bijval. Partijen zijn tegen het visverbod of willen meedenken in termen van oplossingen. Bij één politieke partij kwamen we verdeeldheid binnen de fractie tegen. De Partij voor de Dieren en Volt blijven het huidige beleid van de coalitie steunen.

Opvallend is dat een aantal Gemeenteraadsleden zich vooraf niet heeft gerealiseerd dat een totaalverbod op sportvissen zoveel impact zou hebben. Daarnaast constateren wij dat enkele politieke partijen zich terdege bewust zijn van een mogelijke coalitiebreuk op dit politieke dossier.

Al met al zijn we zeer tevreden over de gesprekken die we hebben gevoerd met de diverse fracties.

PvdD wil zaken forceren
Uit de gesprekken komt ook naar voren dat de Partij voor de Dieren Nederland Marco van der Wel als wethouder in Arnhem heeft neergezet om een aantal zaken te forceren. De Partij voor de Dieren is er alles aan gelegen om de sportvisserij aan banden te leggen in Nederland, te beginnen in Arnhem. Het doel is om een verbod in Arnhem te laten doorwerken naar andere gemeenten. Wij hebben de indruk dat Arnhem wordt gezien als een proeftuin voor de Partij voor de Dieren.

We zijn nog in afwachting op een reactie van Wethouder Marco van der Wel op een door ons verzonden uitnodiging voor een gesprek aan tafel. De uitnodiging is op 30 januari 2023 verzonden.

De volgende stap binnen de koninklijke route
De taskforce wil niet wachten tot het moment waarop het voorstel in de Gemeenteraad wordt besproken. We willen op korte termijn onze visie op het verbod met alle fracties gezamenlijk bespreken. Wij stellen een breed gesprek met alle fracties zeer op prijs. Waarom? Omdat van 2.500 mensen in Arnhem een stuk levensvreugde kan worden afgenomen. Wij zijn in gesprek met onze leden over vervolgstappen.

We houden u op de hoogte van alle ontwikkelingen.