Paling in onze kolk, hoe zit dat?

Maandag, 21 november 2022

Zo af en toe komen er bij ons meldingen binnen van dat er een paling wordt gevangen in onze kolk. Ook werden enkele palingen gespot toen er van de zomer op de bodem van de kolk werd gefilmd met een GoPro. Maar hoe is die paling daar terecht gekomen, het is immers een trekvis?

Voordat de Batavierenweg rondom Elden werd aangelegd konden palingen gemakkelijk vanuit de Nederrijn naar de aanliggende kolken kruipen. Dat palingen daarbij af en toe over het land kruipen is bekend. Zo is de paling ook in de kolk van Knuiman terecht gekomen.

Helaas is het voor de paling zo goed als niet meer mogelijk om de weg terug te vinden naar de Nederrijn, en naar hun voortplantingsgebied in de Sargassozee. Daarom blijven de palingen in de kolk aanwezig. De palingen die je in de kolk aantreft zijn dus oud, zo'n 40 jaar oud om precies te zijn. En dat terwijl de gemiddelde leeftijd van de paling rond de 10 a 15 jaar is.

Deze paling zal ook niet meer terug naar de Nederrijn gaan. Wel eten ze zieke en dode vis op, waardoor ze er mede voor zorgen dat het water in de kolk gezond blijft.