Rode rivierkreeft in Elden

Woensdag, 12 augustus 2020

In de wateren in Elden worden steeds meer rivierkreeften aangetroffen. Het gaat hier om de rode rivierkreeft. Deze wordt ook wel de Amerikaanse rivierkreeft genoemd. Deze kreeftensoort is een alleseter. Het dier vreet sloten compleet kaal waardoor planten en andere diersoorten verdwijnen. Bovendien veroorzaakt de kreeft schade aan de oevers van sloten en andere wateren, door gangen te graven.

Je komt de Amerikaanse rivierkreeft tegen in stilstaand of langzaam stromend water. Als er zuurstof- of voedseltekort is in het water kruipen de kreeften de sloot of gracht uit en gaan ze op zoek naar een betere verblijfplaats. De rivierkreeft heeft in Nederland naast de reiger geen natuurlijke vijanden en vermenigvuldigt zich daardoor razendsnel. De kreeft is hiermee een groot gevaar voor de inheemse flora en fauna.

De Amerikaanse rivierkreeft staat op de lijst van invasieve exoten van de Europese Commissie. Dat houdt in dat er een Europees verbod geldt op bezit, handel, kweek, transport en import van deze dieren. Verder geldt voor lidstaten de plicht om in de natuur aanwezige populaties op te sporen en te verwijderen. In de beheersaanpak in Nederland blijft (commerciƫle) bevissing en transport van levende kreeften voor consumptie echter mogelijk.

Recept
Wat kun je dus het beste doen wanneer je een aantal van deze kreeften vangt? Klik hier voor een recept om de kreeften klaar te maken.