Duidelijkheid ten aanzien van de reglementen aan de kolk in Elden

Donderdag, 6 augustus 2020

De laatste tijd merken we dat er veelvuldig wordt gevist aan onze kolk. Prima natuurlijk, alleen blijkt dat de reglementen niet bij iedereen even duidelijk zijn. Vooral het looprecht en visrecht roept vragen op, maar ook merken we dat mensen willen nachtvissen aan de kolk. Nachtvissen is in alle wateren in Elden echter niet toegestaan!

Looprecht en visrecht
Wanneer je kijkt bij reglement op onze website, zie je een kaart staan. Deze kaart zal ook onder dit artikel worden geplaatst. De groen gearceerde delen mogen worden belopen. De rood gearceerde delen is privĂ© terrein. Er zijn wel een aantal vlonders geplaatst in het rood gearceerde gedeelte aan de zuidzijde van de kolk. Deze vlonders zijn echter alleen bedoeld voor viswedstrijden en familie en vrienden van de aanwonenden. Op de vlonders aan de oostzijde van de kolk mag men gewoon vissen.

Het is ook niet de bedoeling dat men loopt op het hoger gelegen gedeelte aan de oostzijde van de kolk. Het looppad is afgezet met houten paaltjes.

Karpervissers
In de maanden mei en juni is er veel overlast geweest door karpervissers. Nachtvissen en het plaatsen van tentjes of zogenoemde bivy's is pertinent niet toegestaan. Ook het al dagenlang voorvoeren van kilo's voer is niet toegestaan. Het is een relatief kleine kolk, en door te veel voeren komen er teveel voedingsstoffen in het water. Hierdoor bestaat de kans op een versnelde ontwikkeling van algen zoals blauwalg.

Vissen met kunstaas
Vissen met kunstaas mag dit jaar vanaf september. Deze regel stamt nog uit de tijd dat men sowieso pas mocht snoekvissen vanaf 1 september. Tijdens de ledenvergadering van dit jaar zal deze regel worden besproken, zodat men net als in ander viswater vanaf de laatste zaterdag in mei ook hier met kunstaas mag vissen.

Kaart met vis- en looprecht aangaande de kolk aan de rijksweg in Elden