Stemmen op waterschap nu belangrijker dan ooit - kies voor de hengelsport

Dinsdag, 28 februari 2023

De coalitie in de gemeente Arnhem, bestaande uit GroenLinks, D66, Arnhem Centraal, Partij voor de Dieren, PvdA en Volt, wil het sportvissen verbieden in Arnhem. Een groot deel van het water in Arnhem is echter van het waterschap, waarbij de Hengelsportfederatie Midden Nederland de visrechten heeft verkregen. Het is nu dus belangrijker dan ooit om te gaan stemmen voor de waterschapsverkiezingen. Dit om te voorkomen dat er straks ook niet meer mag worden gevist in de wateren van de waterschappen. Stemmen voor de waterschapsverkiezingen doe je op 15 maart wanneer ook de verkiezingen zijn voor de Provinciale Staten. Klik op 'Lees verder' voor meer informatie.

Bij de waterschapsverkiezingen stemmen we voor het bestuur van de waterschappen in Nederland. Die zorgen voor het beheer van dijken en sluizen, de juiste waterstand en voor zuivering van afvalwater. Nederland telt 21 waterschappen met een gekozen algemeen bestuur en een dagelijks bestuur. Beide besturen worden voorgezeten door een dijkgraaf of watergraaf.

Waterschapsverkiezing en sportvisserij
Deze verkiezingen zijn voor jou als sportvisser van belang omdat je voor je hobby direct afhankelijk bent van de inrichting en het beheer van het water. Ga daarom stemmen en informeer je goed over de partijen, hun programma’s en de kandidaten in jouw waterschap.

Hengelsportfederatie heeft een aantal vragen voorgelegd aan de partijen die meedoen. Klik hier voor de antwoorden.

Een algemene stemwijzer voor de waterschapsverkiezingen kun je hier vinden.