Dode karpers in de kolk en hoefijzer

Donderdag, 12 mei 2022

Zoals in een eerder bericht al gemeld hebben we een aantal dode karpers aangetroffen in onze kolk. Recent is er ook een dode karper aangetroffen in het hoefijzer. Hoe komt dit en wat kunnen we er aan doen? Hengelsportfederatie Midden Nederland en het waterschap geven het volgende aan:..

Het fenomeen doet zich helaas ieder voorjaar voor. Karpers komen in het voorjaar vaker in de problemen als de watertemperatuur stijgt. De theorie is dat ze in de winter hebben ingeteerd en minder vitaal zijn. Nu de watertemperaturen stijgen worden de vissen actief maar hebben nog niet heel veel te vreten. Door de mindere weerstand hebben virussen en parasieten meer kans om toe te slaan.

Momenteel speelt dit op verschillende locaties, dus niet alleen in Elden. Tijdens sterfte is het afwachten hoeveel vissen er dood gaan. Het actief vangen van nog levende vissen is op dat moment niet aan te raden. Er zijn verder geen oplossingen voor het probleem.

HF Midden Nederland roept de vissers op om hun materialen goed te laten drogen voordat ze in een ander water gaan vissen. Virussen en parasieten zitten in het water en kunnen in een natte omgeving overleven en overgebracht worden. Niet alleen karpervissers kunnen virussen en parasieten verspreiden, dat kan ook door witvissers gebeuren als ze netten e.d. niet goed drogen.

Daarnaast moet er melding worden gemaakt van de dode vissen bij het waterschap. Zij zijn waterkwaliteitsbeheerder en moeten ervoor zorgdragen dat het water gezond blijft.

Hiervoor er gebeld worden met het calamiteitennummer van het waterschap. Voor Elden en Arnhem Zuid is dit Waterschap Rivierenland 0344-649090 (24/7). Online melden kan ook via deze link Contact | Waterschap Rivierenland.